
טיפוס מדרגות, הנטל הסוכרתי של אנדומטריוזיס, ושני צעדים בזיהוי סרטן
טיפוס מדרגות מפחית את הסיכון למוות קרדיווסקולרי ב-39%, אנדומטריוזיס מגביר את הסיכון לסוכרת ב-46%, ושני כלים חדשים מקדמים אבחון מוקדם של סרטן.
By Dr. Asher Knippel
חמישה מחקרים מהשבוע האחרון חושפים ממדים חדשים של סיכון מחלה יומיומי ומקרבים שתי טכנולוגיות לזיהוי סרטן אל שימוש קליני.
יום שישי, 14 באוגוסט: טיפוס מדרגות קשור לסיכון נמוך ב-39% למוות קרדיווסקולרי
מטה-אנליזה של יותר מ-480,000 מבוגרים, שפורסמה ב-American Journal of Cardiovascular Drugs על ידי חוקרים מאוניברסיטת מזרח אנגליה ובית החולים נורפולק ונוריץ', מצאה כי אנשים שמטפסים במדרגות באופן קבוע צפויים פחות ב-39% למות ממחלת לב וכלי דם, ופחות ב-24% למות מכל סיבה, בהשוואה לאלו שלעיתים נדירות משתמשים במדרגות.
הניתוח איגד תשעה מחקרים איכותיים שכיסו משתתפים בגיל 35–84, עם מעקב חציוני של 14 שנים, עם ייצוג שווה לנשים וגברים. נכללו הן מבוגרים בריאים והן כאלה עם מצבי לב קודמים. מטפסי המדרגות הסדירים הציגו שיעורים נמוכים יותר של התקפי לב, שבץ ואי-ספיקת לב בנוסף להטבת התמותה.
המנגנון ידוע היטב: בתי אימון קצרים וחוזרים של מאמץ מתון מחזקים את שריר הלב, מורידים את לחץ הדם במנוחה ומשפרים מדדים מטבוליים. מה שהופך ממצא זה לבולט הוא הן הקנה-מידה שלו והן הנגישות של ההתנהגות שהוא מדגיש. טיפוס במדרגות אינו דורש ציוד, אינו כרוך בעלות ואינו מחייב הקדשת זמן. עבור קהילות ברחבי קפריסין ואגן הים התיכון הרחב — שם בניינים רב-קומתיים משתלבים עם מרכזי עיר שניתן לעבור בהם ברגל — המסר ישיר: איפה שיש מדרגות, השתמשו בהן.
יום רביעי, 12 באוגוסט: אנדומטריוזיס קשורה לסיכון גבוה ב-46% לסוכרת מסוג 2
מחקר עוקבה רטרוספקטיבי של כמעט שלושה מיליון נשים, שפורסם ב-Diabetologia על ידי חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון, מצא כי לנשים שאובחנו עם אנדומטריוזיס יש סיכון גבוה ב-46% לפתח סוכרת מסוג 2 בהשוואה לנשים ללא המצב.
מחקר ARCHES (Advancing Research on Cardiovascular Health and Endometriosis) שאב נתונים מ-25 שנות תיעוד רפואי ממסד הנתונים האוכלוסייתי של יוטה — כ-100,000 מתוך שלושת מיליון הנשים קיבלו אבחון מאושר של אנדומטריוזיס. הקשר היה חזק ביותר לפני גיל המעבר (סיכון גבוה ב-55% בקרב נשים טרום-מנופאוזליות) ונמשך גם בקרב נשים עם מדד מסת גוף מתחת ל-30, מה שמרמז שהקשר אינו פשוט נובע מהשמנה. החוקרים מעלים השערה כי הדלקת הסיסטמית הכרונית האופיינית לאנדומטריוזיס עשויה לשבש את האות האינסולין לאורך זמן.
אנדומטריוזיס פוגעת בכ-אחת מכל עשר נשים בגיל הפוריות. היא כבר קשורה לסיכון קרדיווסקולרי מוגבר וכאב אגן כרוני; מחקר זה מרמז כי הנטל המטבולי שלה עשוי להתרחב לסוכרת. אם יאושר על ידי מחקר מנגנוני, הממצא עשוי לעורר סקרינינג קרדיו-מטבולי מוקדם יותר לנשים עם המצב, ללא קשר למשקלן. התוצאות אינן מספיקות עדיין לשינוי הנחיות קליניות, אך האות מתוך שלושה מיליון רשומות מצדיק תשומת לב קרובה.
יום רביעי, 12 באוגוסט: טיפול הורמונלי באסטרוגן בלבד קשור לפחות סימני אלצהיימר במוח
מחקר נתיחה שפורסם ב-Neurology על ידי חוקרים מרפואת סטנפורד מצא כי לנשים שקיבלו טיפול הורמונלי בגיל המעבר על בסיס אסטרוגן בלבד היו 35% פחות שינויים פתולוגיים הקשורים לאלצהיימר ברקמת המוח בבדיקה לאחר המוות, ו-39% סיכוי נמוך יותר לאבחנה קלינית של דמנציה במהלך חייהן, בהשוואה לנשים שלא השתמשו בטיפול הורמונלי.
נקודת הקצה הפתולוגית — בחינה ישירה של רקמת המוח עבור לוחות עמילואיד וסבכי טאו, הסימנים המיקרוסקופיים של מחלת אלצהיימר — מספקת ראיות חזקות יותר מאבחנה קלינית בלבד. משתתפת מחקר עשויה להחזיק בפתולוגיה ניכרת של אלצהיימר מבלי שעדיין עמדה בסף הקליני לדמנציה; גישה זו מחפשת השפעה ביולוגית ולא ביטוי סימפטומטי.
מספר אזהרות רלוונטיות. זהו מחקר תצפיתי, לא ניסוי מבוקר אקראי. נשים שבחרו בטיפול הורמונלי עשויות להיות שונות בשיטתיות מאלו שלא בחרו כך בדרכים שהניתוח לא יכול היה להתאים אותן במלואן. הטיפול החל בגיל ממוצע של 70, הרבה אחרי התקופה הפוסט-מנופאוזלית המוקדמת שזוהתה על ידי "השערת החלון הקריטי" כזמן האופטימלי להשפעה הנוירו-הגנתית הפוטנציאלית של האסטרוגן. תוצאות אלו אינן מוכיחות שאסטרוגן מונע מחלת אלצהיימר, ואין קורא להשתנות ממשטר הטיפול ההורמונלי ללא התייעצות עם רופא. הן, עם זאת, מחזקות את הבסיס לניסויים אקראיים בעלי עוצמה מספקת לפתרון השאלה באופן חד-משמעי.
יום ראשון, 10 באוגוסט: UCLA פיתחה MethylScan — בדיקת דם חסכונית לארבעה סוגי סרטן
חוקרים מ-UCLA פיתחו בדיקת דם הנקראת MethylScan המזהה סרטן כבד, ריאות, שחלות ובטן — כמו גם מצבים שאינם סרטניים כולל מחלת כבד — מדגימת דם אחת. השיטה תוארה ב-Proceedings of the National Academy of Sciences.
MethylScan בוחנת דפוסי מתילציה של DNA ב-DNA חופשי בתאים הזורם בזרם הדם. מתילציה מתייחסת לתגיות כימיות המחוברות ל-DNA המווסתות אילו גנים פעילים; דפוסים אלה שונים לפי סוג הרקמה ומשתנים בדרכים אופייניות כאשר תאים הופכים לסרטניים. על ידי קריאת חתימות אלה, הבדיקה יכולה לזהות לא רק אם סרטן צפוי להיות נוכח אלא היכן בגוף הוא ככל הנראה מקורו.
בבדיקה הראשונית, MethylScan זיהתה כ-63% מהסרטנים בכל השלבים וכ-55% מהסרטנים בשלב מוקדם — השלב שבו רוב הגידולים המוצקים הם הניתנים ביותר לטיפול. צוות UCLA מדגיש כי העלות מרכזית בעיצוב: בדיקה מדויקת קלינית אך יקרה לא תפחית את תמותת הסרטן ברמת האוכלוסייה בקהילות עם גישה מוגבלת לשירותי בריאות. הטכנולוגיה נמצאת עדיין בשלב מוקדם; אימות בניסויים פרוספקטיביים גדולים הכרחי לפני אימוץ קליני. היא מייצגת, עם זאת, גישה שונה מבחינה מתודולוגית מבדיקות סקרינינג קיימות לסרטן מרובה, המחפשות בדרך כלל מוטציות סומטיות ולא חתימות מתילציה.
יום רביעי, 12 באוגוסט: מזון מעובד-יתר קשור לסיכון גבוה ב-29% לסרטן הערמונית
מחקר שפורסם ב-The American Journal of Medicine, המסתמך על נתונים מייצגים ארצית מ-17,024 גברים אמריקאים שהשתתפו בסקר הלאומי לבריאות ותזונה בין 2003 ל-2023, מצא כי גברים בשלוש קבוצות הצריכה הגבוהות ביותר של מזון מעובד-יתר היו בסיכון גבוה ב-29% לסרטן הערמונית בהשוואה לאלו בקבוצת הצריכה הנמוכה ביותר.
מזון מעובד-יתר מוגדר כאן כמוצרים מיוצרים תעשייתית המאופיינים ברשימות מרכיבים ארוכות, תוספים מלאכותיים וניסוח מהותי מחדש ממקורות מזון שלם — חטיפים ארוזים, מוצרי בשר מוחזרים, משקאות קלים מוגזמים ולחם ומאפים בייצור המוני. משתתפים בקבוצת הצריכה הגבוהה ביותר השיגו יותר מ-44% מהקלוריות היומיות שלהם ממוצרים כאלה.
סרטן הערמונית הוא הסרטן הלא-עורי הנפוץ ביותר בגברים ברחבי העולם. המחקר אינו יכול לקבוע סיבתיות: הרגלי תזונה, גישה לשירותי בריאות ושיעורי סקרינינג לסרטן מתקשרים בדרכים שעיצוב מבוסס-סקר אינו יכול להפריד. עם זאת, הממצא מצטרף לגוף עקבי של ראיות הקושרות צריכה כבדה של מזון מעובד-יתר לסיכון למחלות כרוניות. הדיאטה הים-תיכונית — המרוכזת בשמן זית, קטניות, דגים, ירקות ודגנים מלאים מעובדים מינימלית — עומדת בניגוד מבני לדפוס התזונתי שסומן כאן, ומייצגת חלופה מגובת ראיות שנגישה לרוב ברחבי קפריסין ומזרח הים התיכון.
מאמר זה הוא סיכום עיתונאי של התפתחויות אחרונות בבריאות ורפואה שנערך למטרות מידע כלליות. הוא אינו מהווה ייעוץ רפואי. על הקוראים להתייעץ עם רופא מוסמך לפני כל שינוי בטיפול, בתרופות או בתכנית הבריאות שלהם.